Diabetas: Teisinga mityba

Cukrinis diabetas – tai liga, kuria sergant sumažėja organizmo gebėjimas kontroliuoti gliukozės kiekį kraujyje. Gliukozės kiekį kraujyje iš dalies kontroliuoja hormonas insulinas. Sergančiųjų cukriniu diabetu organizmas gali liautis gaminti pakankamai insulino gliukozės kiekiui kraujyje kontroliuoti arba gali gaminti pakankamai insulino, tačiau jis neveikia taip, kaip reikia. Cukrinis diabetas gali būti 1 arba 2 tipo (žr. aprašymą žemiau). Trūkstant veiksmingo insulino, gliukozės kiekis kraujyje pakyla virš normos ribų. Paprastai gliukozės kiekis kraujyje svyruoja nuo 3,5 iki 8,0 mmol/l. Sergantiesiems cukriniu diabetu rekomenduojama palaikyti gliukozės kiekį kraujyje nuo 4,0 iki 8,0 mmol/l. Tai geriausia pasiekti, laikantis sveikos mitybos plano, reguliariai mankštinantis ir vartojant paskirtus vaistus (pavyzdžiui, insuliną ir (arba) tabletes).

Cukrinio diabeto tipai

1 tipo (nuo insulino priklausomas arba jaunystėje prasidedantis) cukrinis diabetas. Paprastai juo suserga jaunesni kaip 30 metų žmonės, tačiau ši liga gali atsirasti bet kuriame amžiuje. Esant 1 tipo cukriniam diabetui, kasoje nutrūksta insulino gamyba, todėl sergantieji 1 tipo cukriniu diabetu turi švirkštis insuliną gliukozės kiekiui kraujyje kontroliuoti.

2 tipo (nuo insulino nepriklausomas arba brandžiame amžiuje prasidedantis) cukrinis diabetas. Paprastai juo suserga vyresni kaip 50 metų žmonės su šeimine cukrinio diabeto istorija arba turintys antsvorio, nors kartais ši liga paveikia ir kitus. Dažnais atvejais sergančiųjų 2 tipo cukriniu diabetu organizmas tebegamina insuliną, tačiau jis neveiksmingai panaudojamas. Tai vadinama atsparumu insulinui. Sergančiųjų būklę dažnai pablogina antsvoris. Sergantiesiems 2 tipo cukriniu diabetu padeda sveika mityba, reguliari mankšta ir (dažnai) svorio sumažinimas. Sergantiesiems cukriniu diabetu gali reikėti tablečių, o kartais ir insulino.

Simptomai

Galimi cukrinio diabeto simptomai:

  • Padidėjęs troškulys,
  • Padažnėjęs šlapinimasis,
  • Nuovargio ir mieguistumo jausmas,
  • Neryškus matymas,
  • Nuolatinis alkis,
  • Nepaaiškinamas svorio kritimas,
  • Lėtas žaizdų gijimas,
  • Niežėjimas, odos infekcijos.

Gydymas

Jei Jums diagnozuotas cukrinis diabetas, labai svarbu reguliariai bendrauti su medicinos specialistais, įskaitant Jūsų gydytoją, kuris gali nusiųsti Jus endokrinologo konsultacijai. Be to, Jums būtų naudinga pasikonsultuoti su kvalifikuotu šioje srityje dirbančiu dietologu ir cukrinio diabeto mokytoju, dalyvauti paramos organizacijų, pavyzdžiui, Tarptautinio cukrinio diabeto instituto, veikloje.

Žinodami kuo daugiau apie cukrinį diabetą, išmoksite jį valdyti. Prisiimkite atsakomybę už savo sveikatą, pasikalbėkite su medicinos specialistais apie:

  • Sveiką mitybą,
  • Reguliarų fizinį aktyvumą,
  • Vaistus – tabletes ir (arba) insulino injekcijas,
  • Reguliarius sveikatos patikrinimus, kuriuos sergantiesiems cukriniu diabetu atlieka įvairių sričių specialistai,
  • Gliukozės kiekio kraujyje priežiūrą namuose.

Tai padės Jums palaikyti kuo artimesnį normaliam gliukozės kiekį kraujyje (nuo 3,5 iki 8 mmol/l). Gliukozės kiekio kraujyje palaikymas normos ribose padės išvengti blogos gliukozės kiekio kraujyje kontrolės trumpalaikių pasekmių ir ilgalaikių komplikacijų, pavyzdžiui, širdies ligos, inkstų ligos, insulto, akių sutrikimų ir kraujo apytakos sutrikimų.

Kaip dieta padeda, sergant cukriniu diabetu?

Sveika mityba yra esminė cukrinio diabeto kontroliavimo dalis. Cukrinio diabeto dieta – tai tiesiog sveika mityba, kuri rekomenduojama visiems žmonėms. Kvalifikuotas šioje srityje dirbantis dietologas gali padėti sudaryti individualią dietą, atitinkančią Jūsų poreikius. Sveika mityba leis ne tik kasdien rūpintis gliukozės kiekiu kraujyje, bet ir sveikata ilgalaikiu laikotarpiu, įskaitant komplikacijų rizikos mažinimą.

Sveikos mitybos rekomendacijos sergantiesiems cukriniu diabetu:

Sumažinkite sočiųjų riebalų (pavyzdžiui, mėsos riebalų, viščiuko odos, sviesto, grietinėlės, margarino, kokosų pieno ar grietinėlės, daugumos apdorotų užkandžių ir išsineštinio maisto) vartojimą. Polinesotieji ir mononesotieji riebalai yra sveikesni už sočiuosius. Pirmenybę teikite sveikų riebalų šaltiniams, pavyzdžiui, alyvuogių ir rapsų aliejui, riešutams ir avokadams. Jei turite antsvorio, Jums gali būti naudinga apskritai sumažinti bendrą suvartojamų riebalų kiekį.

Reguliariai valgykite maistą, kuriame yra angliavandenių. Kai kurie žmonės, sergantys cukriniu diabetu, apsiskaičiuoja, kiek angliavandenių jiems reikia, ir stengiasi neviršyti rekomenduojamo kiekio. Pabandykite į kiekvieną valgį įtraukti maisto produktų, kuriuose esantys angliavandeniai organizme skaidomi ir virškinami lėčiau. Tai vadinamieji mažo glikeminio indekso maisto produktai. Jūsų dietologas galės Jums papasakoti apie šiuos produktus.

Rinkitės produktus, kuriuose gausu skaidulų. Vartojant daug skaidulų (ypač tirpiųjų skaidulų), lėtėja gliukozės įsiurbimas iš plonosios žarnos į kraują. Be to, maisto produktai, kuriuose gausu skaidulų, dažniau būna sotesni, todėl padeda išvengti nutukimo. Geri tirpiųjų skaidulų šaltiniai yra grūdai ir dribsniai (ypač avižos, ryžiai ir miežiai), ankštiniai (džiovinti žirniai, pupelės ir lęšiai), daržovės, kai kurie vaisiai ir smiltyninis gyslotis. Pasistenkite kiekvieną dieną į savo valgiaraštį įtraukti duoną ir dribsnius, vaisius ir daržoves, kuriuose gausu skaidulų.

Saikingai vartokite baltymus – rinkitės liesą mėsą, viščiuką be odos, jūrų gėrybes ir žuvį, kiaušinius, nugriebtą ar neriebų pieną, jogurtą, neriebų sūrį, džiovintus žirnius, pupeles ir lęšius.

Ribokite maisto produktų, kuriuose yra daug cukraus, vartojimą. Daugelis sergančiųjų cukriniu diabetu gali į savo mitybą įtraukti šiek tiek cukraus, bet maisto ar gėrimų, kuriuose yra daug cukraus (pavyzdžiui, gaiviųjų gėrimų, sirupų, saldainių ir čiulpinukų), reikėtų vengti. Jei vis dėl to negalite atsisakyti saldumynų, rinkitės diabetu sergantiems endokrinologų rekomenduojamus saldiklius: fruktozę ,sorbitą ir ksilitą. Jei liga gerai kontoliuojama, šie saldikliai nedaug padidina kraujo gliukozę. Medus – turi mineralinių medžiagų, gydomųjų savybių, bet 3 jo šaukšteliai – 1 DV (12 g angliavandenių). Taip pat, tinka nekaloringi saldikliai: aspartamas, ciklamatas, sacharinas. Tačiau sintetiniai saldikliai nerekomenduojami vaikams ir nėščiosioms moterims.

Ribokite druskos vartojimą. Vartojant daug druskos, kai kuriems žmonėms gali padidėti kraujospūdis. Sergantiesiems cukriniu diabetu labai svarbu kontroliuoti kraujospūdį. Gamindami stenkitės nenaudoti druskos, taip pat papildomai nesūdykite pagamintų patiekalų ir ribokite maisto produktų, kuriuose yra daug druskos, vartojimą.

Ribokite alkoholio vartojimą. Rekomenduojama, kad sergantieji cukriniu diabetu, kurie vartoja alkoholį, jo gertų saikingai ir visuomet užkąsdami. Apribokite alkoholio vartojimą iki vieno ar dviejų standartinių gėrimo vienetų per dieną, o dvi dienas per savaitę iš viso atsisakykite alkoholio.

Reguliariai valgykite. Labai svarbu kiekvieną dieną reguliariai pavalgyti. Nepavalgymas ar nepavalgymas laiku gali paveikti gliukozės kiekį kraujyje, Jūs galite pasijusti blogai.

Sveikos gyvensenos patarimai sergantiesiems cukriniu diabetu:

Būkite aktyvūs. Reguliarus fizinis aktyvumas yra svarbi cukrinio diabeto gydymo dalis. Jis padeda kontroliuoti gliukozės kiekį kraujyje ir svorį. Pasistenkite būti aktyvūs kiekvieną dieną.

Išlaikykite sveiką svorį. Svorio numetimas, jei yra antsvorio, tikrai gali padėti pagerinti gliukozės kiekio kraujyje kontrolę. Pasikalbėkite su savo gydytoju arba kvalifikuotu šioje srityje dirbančiu dietologu apie Jums rekomenduojamą sveiką svorį.

Reguliariai bendraukite su sveikatos priežiūros specialistais. Reguliariai atvykite apžiūrai pas savo gydytoją, dietologą ir cukrinio diabeto mokytoją. Tai padės užtikrinti optimalią gliukozės kiekio kraujyje kontrolę.

Dalyvaukite paramos organizacijų veikloje.

Kaip gali padėti „TikraiBe.lt“ produktai?

Daugelyje „Orgran“ produktų gausu skaidulų. „Orgran“ siūlo produktų su būtinosiomis skaidulomis asortimentą Essential Fibre. Dar niekada nebuvo taip lengva ir skanu savo mitybą praturtinti skaidulomis. Gamintojo mitybos specialistai sukūrė puikiausią produktų, kuriuose gausu skaidulų, asortimentą geresnei sveikatai ir savijautai.

Ieškote daugiau produktų? TikraiBe.lt klientų patogumui sukūrėme specialią alergenų ir dietų filtravimo sistemą. Svetainės viršuje, kairiajame kampe spustelkite „Paieška pagal dietą ar alergeną“ ir, atsidarius, pažymėkite ikoną „Tinka diabetikams“. Sistema automatiškai išfiltruos tik Jūsų dietai tinkamus produktus. Patogu – sutaupysite laiko.