Dirgliosios žarnos sindromas

Dirgliosios žarnos sindromas (DŽS) – tai dažniausias skrandžio ir žarnyno sutrikimas, varginantis apie 15% žmonių. Deja, dažnai DŽS priežastis lieka neišaiškinta. Žarnynas tampa pernelyg jautrus, pasireiškia simptomai, kuriuos gali sukelti įvairiausi dirgikliai. Skirtingiems žmonėms simptomus sukelia skirtingi dalykai, skiriasi ir pasireiškiančių simptomų sunkumas bei dažnumas. Kai kuriems žmonėms simptomus sukelti ar pasunkinti gali įtampa, dieta ir infekcija.

Simptomai
Simptomai gali būti pilvo skausmas, dujos, pilvo pūtimas ir pakitęs tuštinimasis. Daugelį žmonių vargina viduriavimas, kitus – vidurių užkietėjimas, o kai kuriuos – ir vienas, ir kitas.

Gydymas
DŽS priežasties nustatymas – esminis dalykas šiam sutrikimui gydyti. Gali būti naudojami trys skirtingi DŽS kontroliavimo būdai:

  1. Kontroliavimas vaistais. Labai svarbu nusiraminti. Nustačius diagnozę, gydytojas padės Jums suprasti, kaip sukeliami simptomai, nuramins, kad DŽS nesukelia sunkesnių sutrikimų, rekomenduos specialiai Jums parinktą gydymą. Gydytojas gali paskirti Jums vaistų, lengvinančių Jums pasireiškiančius simptomus, pavyzdžiui, pilvo skausmą ir pūtimą, vidurių užkietėjimą, viduriavimą ir nerimą.
  2. Psichologinis kontroliavimas. Žmonėms, manantiems, kad juos varginančius DŽS simptomus provokuoja jų gyvensena ir kiti veiksniai (pavyzdžiui, nerimas, įtampa, depresija, panikos priepuoliai), dažnai padeda psichoterapija ir psichologo konsultacijos. Bendrosios praktikos gydytojas padės Jums rasti tinkamą specialistą.
  3. Kontroliavimas mityba. Mitybos pakeitimas gali padėti daugeliui žmonių, patiriančių DŽS simptomus. Kartais nustatyti, kokių maisto produktų reikėtų atsisakyti, gali būti nesunku, bet dažnai tai yra gana sudėtinga ir painu. Turėtumėte pasikonsultuoti su kvalifikuotu šioje srityje dirbančiu dietologu, kurio specializacija DŽS. Dietologas Jums paaiškins tinkamos mitybos reikšmę ir padės nustatyti DŽS provokuojančius maisto produktus. Dažnais atvejais provokuojančius maisto produktus nustatyti padeda maisto ir simptomų dienynas.

Sveika gyvensena. Pradedant sveiką gyvenseną, reikėtų remtis aukščiau išvardintomis kontroliavimo vaistais, psichologinio kontroliavimo ir kontroliavimo mityba priemonėmis, . Sveikai gyvensenai būtinas reguliarus fizinis aktyvumas, taip pat būtina skirti laiko atsipalaidavimui ir mėgavimuisi bendravimu su draugais ir šeima.

Kaip gali padėti dieta, kai yra DŽS?
Nustačius, kad DŽS simptomus sukelia maisto dirgikliai, gali būti naudinga pakeisti mitybą. Tam tikri maisto produktai gali turėti įtakos, bet jie gali skirtis skirtingiems žmonėms. Atsisakius tam tikrų maisto produktų, gali kilti nepakankamo būtinųjų kasdienių maistinių medžiagų suvartojimo pavojus. Kvalifikuotas šioje srityje dirbantis dietologas padės užtikrinti, kad mityboje netrūktų maistinių medžiagų.

Kiekvieno žmogaus, sergančio DŽS, simptomus gali paskatinti skirtingo maisto dirgikliai, tačiau yra ir visiems bendrų dalykų:

Riebalai
Mityba, kurioje gausu riebalu, dažnai gali pabloginti DŽS simptomus. Mažai riebalų turinti dieta gali palengvinti simptomus. Tokia mityba apskritai rekomenduojama visiems, kurie nori ilgai likti sveiki.

Skaidulos
Daugumai sergančiųjų DŽS yra naudingas pakankamas skaidulų vartojimas (25-30 g per dieną), tačiau reikia pažymėti, kad nustatyta, jog kviečių sėlenų skaidulos kai kuriems žmonėms, sergantiems DŽS, sustiprina viduriavimo simptomus. Kitiems didesnis skaidulų vartojimas yra būtinas vidurių užkietėjimui išvengti. Geriausi skaidulų šaltiniai yra ankštiniai, lęšiai, miežiai, avižos, ryžiai, vaisiai, daržovės ir smiltyninis gyslotis. Skaidulų vartojimą visuomet didinkite palaipsniui ir kasdien gerkite daug (6-8 stiklines) vandens.

Kofeinas
Kofeinas gali stimuliuoti žarnyną ir pasunkinti simptomus tiems, kuriems yra viduriavimu pasireiškiantis DŽS. Pabandykite sumažinti kofeino, tai yra, kavos, kolos gaiviųjų gėrimų, šokolado ir arbatos, vartojimą.

Maisto netoleravimas
Tam tikrų blogai rezorbuojamų cukrų, bendrai vadinamų FODMAP (fermentuojami oligosacharidai, disacharidai, monosacharidai ir polioliai), netoleravimas gali sukelti DŽS simptomus. FODMAP priskiriama laktozė, fruktozė, polioliai, vaisių oligosacharidai ir galakto-oligosacharidai. Įtarus tokį netoleravimą, reikėtų pasitarti su kvalifikuotu šioje srityje dirbančiu dietologu, turinčiu patirties su DŽS ir FODMAP netoleravimu.
Prieš diagnozuojant DŽS, gydytojas turėtų ištirti, ar nėra celiakijos (ligos, kuria sergant netoleruojamas maistinis glitimas).

Dirbtiniai saldikliai
Kai kurie dirbtiniai saldikliai (pavyzdžiui, polioliai sorbitolis, manitolis) gali sukelti pilvo pūtimo, dujų kaupimosi ir viduriavimo simptomus. Šios rūšies saldikliai dažnai naudojami becukriuose konditerijos gaminiuose ir becukrėje kramtomojoje gumoje.

Probiotikai
Probiotikų (gerųjų bakterijų) vaidmuo žarnyno sveikatai yra įdomi mokslinių tyrimų sritis. Gauti rezultatai rodo probiotikų naudą sveikatai. Mitybos papildymas probiotikų šaltiniu, pavyzdžiui, jogurtu, gali padėti pakeisti žarnyno bakterijas, o tai, savo ruožtu, gali palengvinti DŽS simptomus.

Kaip gali padėti „TikraiBe.lt“ produktai?
„Orgran“ produktai gali idealiai tikti sergantiesiems DŽS. Tai sveiki, maistingi maisto produktai, galintys sudaryti gerai subalansuotos dietos pagrindą.

Tik vienas paprastas žingsnis…

Įtraukite „Orgran“ produktus su būtinosiomis skaidulomis į savo kasdienę mitybą. Šis vienintelis ir nepaprastai svarbaus žingsnis gali padėti pagerinti Jūsų sveikatą ir savijautą.
„Orgran“ siūlo produktų su būtinosiomis skaidulomis asortimentą Essential Fibre. Dar niekada nebuvo taip lengva ir skanu savo mitybą praturtinti skaidulomis. Paragaukite duonelės sausučių su būtinosiomis skaidulomis. Jie lengvi ir traškūs, o jų sudėtyje yra net 19 maistinių skaidulų.