Kas yra glitimas?

Turbūt jau kiekvienam – ir dideliam ir mažam – teko girdėti, skaityti apie glitimą. Mūsų tinklaraštyje  galite rasti daug informacijos apie glitimą ir jo žalą. O dabar pakalbėkime apie tai, kas JIS toks yra  ir iš kur jis atsiranda. Ar glitimas visuose grūduose vienodas, ar jis vis gi skirtingas?

           Glitimas – tai baltymai gaunami iš grū

Dažniausia dauguma maišo dvi sąvokas, tokias kaip: glitimas ir gliutenas. Gliutenas yra glitimo sudedamoji dalis. Maisto pramonėje dažniausiai galime aptikti glitimo, susidariusio iš gliuteno ir gliadino, baltymų mišinio. Šis mišinys yra prisijungęs prie krakmolo. Apie 80% kviečio grūdo baltymų sudaro mišinys iš gliadino ir gliuteno. Šis baltymų mišinys yra netirpus, todėl jį galima pašalinti iš grūdo, išplaunant švariu vandeniu krakmolą.

Grūdai

Baltymų rūšis

kviečiai alfa gliadinai
miežiai hordeinai
rugiai sekalinas
avižos aveninas
sorgos kafarinas
soros panicinas
kukurūzai zeinas
ryžiai orzeninas

Dėl kviečiuose, miežiuose ir rugiuose esančio glitimo, jo netoleruojančių žmonių imuninei sistemai gali būti sunku kovoti ir kai kuriais atvejais tai gali išsivystyti į celiakiją. Tačiau nevisuomet sergantys celiakija gali jausti tam tikrus negalavimus nuo pat mažens, o kai kuriems sutrikęs maisto medžiagų pasisavinimas lydi nuo pat kūdykystės.
Avižos, sorgos, soros, kukurūzai, ryžiai – visi šie grūdai gali būti traktuojami, kaip neturintys glitimo, nes šiuose grūduose  esantis gliutenas ir kiti baltymai (esantys grūde), nesukelia tokios imuninės reakcijos sergantiems celiakija ir žmonėms, netoleruojantiems glitimo, kaip kviečiuose, miežiuose, rugiuose esantis glitimas.

Pagrindiniai angliavandenių šaltiniai yra duona ir jos gaminiai. Tad ką daryti tiems, kurie privalo atsisakyt gardžios duonos ir iš kur gauti taip reikalingų angliavandenių žmogaus organizmui? Kaip ką tik išsiaiškinome, pavojingo glitimo neturi avižos, sorgos, soros, kukurūzai, grikiai, ryžiai. Todėl, jei norite namuose išsikepti duonos ar pasidaryti naminių makaronų, iš šių grūdų galite drąsiai gaminti miltų mišinius, savo nuožiūra juos tarpusavyje maišydami. Taip pat galite drąsiai skanauti vaisius, daržoves, mėsą (gryną, išskyrus kai kuriuos mėsos gaminius).

Taigi išsiaiškinome kas yra glitinas, gliutenas ir kur jie randami, dabar norime jums papasakoti ką reiškia dažniausiai esantis užrašas ant produkto „Gluten-free“, lietuviškai – „Be glitimo“.

Ką reiškia „Be glitimo“?

Nėra viskas paprasta kaip atrodo. Visų pirma, ant pakuotės naudojant užrašą , teigiantį, kad produktas yra be glitimo, gamintojas, prieš gaudamas tokį leidimą, privalo pateikti spec. laboratorinius tyrimus, kuriuose būtų užfiksuota, jog tas produktas turi turėti glitimo baltymo, randamo dažniausiai rugiuose, miežiuose ir kviečiuose, mažiau nei 20 dalelių milijone (sutrumpintai naudojama sąvoka – 20 ppm). Mažiau nei 20ppm* natūraliai yra kituose grūduose: avižose, sorose, sorguose, kukurūzuose ir ryžiuose.
Tačiau grūdai, turintys glitimo, gali užteršti tuos, kurie neturi glitimo. Sakykime, jeigu jūs dubenėlyje sumaišysite puodelį ryžių ir puodelį kviečių, tuomet atskyrę ryžius nuo kviečių ir ištyrę ryžius, rasite ženkliai padidėjusį glitimo kiekį, kuris bus didesnis nei 20ppm. Arba, jei ta pačia mašina, kuria ką tik buvo iš lauko išvežti nukulti kviečiai, bus transportuojamos pvz.: avižos, šių avižų vadinti begliuteninėmis, atlikus tyrimus, nebus galima.

Šiandieniniame ir greitai besisukančiame Pasaulyje jau galite rasti kviečių, rugių bei miežių, turinčių mažesnę nei 20ppm glitimo kiekį. Tai reiškia, jog juose bus „sumažintas“ kiekis tokių baltymų kaip gliadinas, hordeinas ir sekalinas.

Būkite atsargūs!!! „Pasislėpusio“ glitimo galite aptikti net tokiuose produktuose kaip:

  • alus, gira, dektinė, vynas
  • saldainiai
  • ledai
  • majonezai, pomidorų padažai, kiti padažai
  • įvairūs žuvies, mėsos konservai
  • tirpi kava ir tirpi kakava
  • greito paruošimo sriubos, bulijono kubeliai, prieskonių mišiniai
  • glitimo galima aptikti, net klijuose, kuriais patepami visi pašto ženklai
  • kai kuriuose lūpų dažuose ar dantų pastose.

*PPM-milijoninės dalys.

Norėdami įsigyti produktų be gliuteno (be glitimo) spauskite čia.

 


Šaltiniai:

http://www.sveikaszmogus.lt

http://lt.wikipedia.org