Beglitiminė dieta

Beglitiminė dieta

Beglitiminė dieta — tai dieta, kai iš maisto raciono turi būti visiškai išbraukti produktai, kurių sudėtyje yra kviečių, rugių ir miežių. Kitaip sakant, žmogus, kuriam skirta begliuteninė dieta, neturėtų valgyti javų, makaronų, dribsnių ir daugelio perdirbtų maisto produktų. Nepaisydami šių apribojimų, žmonės vis tiek gali pasirinkti gerai subalansuotą dietą, apimančią įvairius patiekalus. Jie vietoj kviečių miltų gali vartoti bulvių, ryžių, sojų, burnočių, bolivinių balandų (kinvų) arba žirnių miltus. Galima įsigyti ir begliuteninės duonos, makaronų ir kitų produktų. Jų galima įsigyti sveiko maisto parduotuvėse arba užsisakyti specializuotose maisto produktų parduotuvėse, tokiose kaip tikraibe.lt.

„Gryna“ mėsa, žuvis, ryžiai, vaisiai ir daržovės gliuteno neturi, taigi žmonės, alergiški kviečių baltymui (t. y. sergantys celiakija arba netoleruojantys kviečių), gali drąsiai juos valgyti.

Dar visai neseniai žmonėms, alergiškiems gliutenui, buvo rekomenduojama valgyti avižas. Naujausi tyrimai rodo, jog dauguma žmonių gali saugiai valgyti šiek tiek avižų, nes avižos jas apdorojant nebuvo užterštos kviečių glitimu. Tačiau prieš nuspręsdami, vartoti avižas ar ne, būtinai pasitarkite su gydančiu gydytoju ar dietologu.

Ėmus laikytis begliuteninės dietos, atsiranda visiškai naujas požiūris į valgymo įpročius.  Tokie žmonės ir jų šeimos nariai turi būti atidūs pirkdami pusfabrikačius pietums į darbą, stebėti, ką valgo restoranuose ar vakarėlių metu, ir ką prigriebia tiesiog užkandžiui namuose. Valgymas ne namie gali tapti tikru išbandymu. Jei kyla įtarimų dėl valgiaraščio, geriau jau padavėjo arba virtuvės šefo pasiteirauti apie patiekalo sudėtines dalis ir paruošimo būdą.

Leistinų vartoti maisto produktų ir maisto, kurio reiktų vengti, aprašus rasite straipsnio apačioje.

Dažniausiai genetiškai nulemta alerginė reakcija į grūdinių baltymų — gliuteno gliadino — frakciją yra vadinama celiakija. Toks apibrėžimas pateikiamas lietuviškoje literatūroje. Šiuo metu požiūris į celiakiją kiek pasikeitė, ir užsienio šalių literatūroje rašomas kiek kitoks celiakijos apibrėžimas. Celiakija — tai genetinė imuninės sistemos sukelta plonojo žarnyno enteropatija, pasireiškianti maisto medžiagų malabsorbcija. Norėdami plačiau susipažinti, skaitykite čia.

Glitimas taip pat naudojamas kai kuriuose medikamentuose. Žmonės, sergantys celiakija, turėtų pasiklausti vaistininko, ar kurioje nors iš išrašyto vaisto sudedamųjų dalių nėra kviečių.

Kadangi gliutenas kai kuriais atvejais yra naudojamas kaip pridėtinė medžiaga neįprastuose produktuose, pavyzdžiui, lūpdažiuose ar plastiline, vienintelis būdas išvengti alergeno — skaityti etiketes. Jei sudėtinės dalys ant pakuotės nėra išvardintos, gamintojas privalo pateikti vartotojui pareikalavus. Taigi nuolatinis gliuteno vengimas ir jo paieška tampa įprasta gyvenimo dalimi.

Maistas, kurio reikėtų vengti:

  • Kviečiai:
    – kviečių miltai, kviečių kruopos, kviečių grūdai skelta, kietųjų kviečių miltai (kamut, durum), kvietiniai miltai premium/ekstra, tipas 405, stambaus malimo pilnagrūdžiai miltai (graham flour), manai arba manų kruopos, aukščiausios rūšies kvietiniai miltai, tipas 550, pirmos (812), antros (1050) ir trečios (1600, 1700) rūšies kvietiniai miltai, kvietiniai rupūs miltai.
    – kviečių krakmolas, kviečių sėlenos, kviečių gemalai, traiškyti kviečiai, hidrolizuotas kviečių proteinas, salyklas
  • Rugiai
  • Kvietrugiai (triticale)
  • Keksai
  • Spurgos
  • Pyragai
  • Sausainiai
  • Meduoliai
  • Makaronai
  • Traškučiai
  • Krutonai
  • Sausiukai (džiovintos duonos gabaliukai)
  • Riestainiai
  • Rūkyti mėsos gaminiai
  • Vafliai
  • Blynai
  • Picos
  • Koldūnai
  • Prancūziškos bulvytės
  • Sultinys kubeliais
  • Rudųjų ryžių sirupas
  • Karamelizuoti saldainiai
  • Žuvies piršteliai
  • Ryžių/makaronų mišiniai padaže
  • Tortilijos ir takos (kartais jos būna iš kukurūzų, bet Lietuvoje dažniausiai iš kviečių)
  • Pitos paplotėliai
  • Duonos lazdelės
  • Užtepai prie tortilijos
  • Padažai
  • Įvairūs kepiniai su mėsos, daržovių, sūrio įdaru
  • Pudingai ir kai kurie desertai
  • Užkandžiai (traškučiai, trapučiai, krekeriai, vaisių batonėliai)
  • Sriubos pakeliuose
  • Sojos padažas
  • Tešloje keptos daržovės
  • Troškintos daržovės.

Leistinas vartoti maistas

  • Burnočiai (angl. amaranth)
  • Marintos miltai (angl. arrowroot)
  • Grikiai
  • Manijokai (angl. cassava)
  • Kukurūzai
  • Linų sėmenys
  • Ryžiai
  • Ankštiniai
  • Burokėliai
  • Žaliosios gūžinės salotos
  • Kopūstai
  • Soros
  • Riešutai
  • Bulvės
  • Bolivinės balandos arba kinvos (angl.quinoa)
  • Sago kruopos
  • Sorgų kruopos (sorghum)
  • Soja
  • Tapijokos miltai (angl. tapioca)
  • Posmilgių miltai arba tefu miltai, kruopos (angl. teff flour)
  • Laukiniai ryžiai

Norėdami įsigyti produktų be gliuteno (be glitimo) spauskite čia.  

X