Glitimo netoleravimas

Glitimo netoleravimas

Sunku atpažinti jautrumą glitimui arba celiakiją, kai nesusimąstai apie tai. Medicininiai testai neretai klysta parodydami neigiamą atsakymą, o žmogus, jautrus glitimui, ir toliau kenčia gausybę simptomų. Tokiems žmonėms dažnai sakoma, kad jie tik įsikalė į galvą, kad gali sirgti celiakija. Kraujo testai, kurie nustato celiakiją, „ieško“ tik vieno iš 6 polipeptidų, esančių kviečiuose – gliadino. Yra dar penki: kviečių gemalų agliutininas, gliuteomorfinas, gliuteninas, prodinorfinas ir omega gliadinas. Kiekvienas iš jų arba keleto šių baltymų kombinacija gali sukelti alerginę reakciją kviečiams. Kiekvienas pasireiškiantis simptomas gali būti būdingas ir kitoms ligoms. Net glitimo netoleruojantiems ar celiakiją turintiems žmonės simptomatika yra labai skirtinga ir įvairi, todėl tai yra taip sudėtinga.

Išskiriami 6 pagrindiniai glitimo netoleravimo simptomai. Kartais šie simptomai pasireiškia iš karto po valgio ir ilgai nesitęsia. Kitais atvejais, simptomai gali tęstis kelias savaites ar net nebeišnykti, o tai gali reikšti, kad tai –  autoimuninė liga, o ne glitimo netoleravimas.

  1. Be abejo, atsiranda žarnyno, skrandžio ir virškinimo problemų, tokių, kaip dujų kaupimasis, pilvo pūtimas, šleikštulys, pilvo spazmai, vidurių užkietėjimas, viduriavimas arba abiejų kombinacija – dirgliosios žarnos sindromas;
  2. Galvos skausmas ir/ar migrena;
  3. Fibromialgija. Visų pirma, tai nėra liga, tai – sindromas. Fibromialgija yra lėtinis išplitusio skausmo sindromas, trunkantis daugiau kaip 3 mėnesius ir pasireiškiantis 11-oje iš 18-kos specifinių kūno taškų jautrumu;
  4. Emocinės problemos, įskaitant ilgalaikį nervingumą ir staigias, nepagrįstas ir neracionalias nuotaikų kaitas.
  5. Neurologinės bėdos, įskaitant galvos svaigimą, pasunkėjusį pusiausvyros išlaikymą ir periferinę neuropatiją, kuri sukelia galūnių skausmą, silpnumą, tirpimą ar sustingimą. Periferinė neuropatija – tai neurologinis sutrikimas, išsivystantis dėl periferinės nervų sistemos (neuronų aksonų) pažeidimų.
  6. Nuovargis, nesvarbu, koks – lėtinis ar pasireiškiantis po kiekvieno valgio. Lėtinis nuovargio sindromas, kaip ir fibromialgija, yra sindromas, o ne liga. Jei Jūs išgirdote būtent tokią diagnozę, gali būti, kad gydytojas negali rasti Jūsų nuovargio tikrosios priežasties.

Visi šie simptomai yra būdingi ir kitoms ligoms, todėl sunku vien pagal simptomus spręsti apie ligą. Kaip apsispręsti? Pirmiausia, susirašykite visus simptomus, kurie jus vargina, nesvarbu, ar tas simptomas buvo trumpalaikis ar ilgalaikis. Nedarykite prielaidų iš simptomų, pvz.: man skauda nugarą dėl per ilgo sėdėjimo. Tiesiog pasidarykite sąrašą, nesistengdami paaiškinti kiekvieno užrašyto nusiskundimo. Tada pradėkite 60 dienų trunkančią dietą be glitimo. Jei jaučiate, kad neištversite tokios dietos, gali būti, kad esate priklausomas nuo glitimo. Dažnai pasitaiko tokių atvejų, kai žmogus yra priklausomas nuo to, kam iš tiesų yra alergiškas, tik to nežino. Laikydamiesi dietos be glitimo iš savo valgiaraščio kuriam laikui turėtumėte išbraukti kviečius, rugius, miežius, speltą, kamutą, avižas ir kvietrugius. Valgyti galėtumėte bolivinę balandą, grikius, sorgas ir ryžius. Būtina atidžiai skaityti etiketes, nes supakuotuose maisto produktuose (pvz.: padažuose, salotų padažuose, biriuose produktuose) gali būti glitimo, kuris į maistą pateko kontakto metu su glitimo turinčiais produktais. Po 60 dienų peržiūrėkite savo nusiskundimų sąrašą, ar sumažėjo simptomų. Jei jie beveik išnyko, galite ir toliau sėkmingai laikytis dietos be glitimo. Jei visgi nesate įsitikinę, kad Jums padėjo begliuteninė dieta, grįžkite atgal prie senosios, įprastos mitybos ir stebėkite, ar simptomai nepaaštrėjo. Jei nusprendėte toliau laikytis begliuteninės dietos, po 6 mėnesių galima bandyti į maisto racioną grąžinti „išmestus“ produktus, jei jie nesukels alergijos.

Dažniausia dauguma maišo dvi sąvokas, tokias kaip: glitimas ir gliutenas. Gliutenas yra glitimo sudedamoji dalis. Maisto pramonėje dažniausiai galime aptikti glitimo, susidariusio iš gliuteno ir gliadino, baltymų mišinio. Šis mišinys yra prisijungęs prie krakmolo. Apie 80% kviečio grūdo baltymų sudaro mišinys iš gliadino ir gliuteno. Šis baltymų mišinys yra netirpus, todėl jį galima pašalinti iš grūdo, išplaunant švariu vandeniu krakmolą.

Dėl kviečiuose, miežiuose ir rugiuose esančio glitimo, jo netoleruojančių žmonių imuninei sistemai gali būti sunku kovoti ir kai kuriais atvejais tai gali išsivystyti į celiakiją. Tačiau nevisuomet sergantys celiakija gali jausti tam tikrus negalavimus nuo pat mažens, o kai kuriems sutrikęs maisto medžiagų pasisavinimas lydi nuo pat kūdykystės. Avižos, sorgos, soros, kukurūzai, ryžiai – visi šie grūdai gali būti traktuojami, kaip neturintys glitimo, nes šiuose grūduose esantis gliutenas ir kiti baltymai (esantys grūde), nesukelia tokios imuninės reakcijos sergantiems celiakija ir žmonėms, netoleruojantiems glitimo, kaip kviečiuose, miežiuose, rugiuose esantis glitimas.

Pagrindiniai angliavandenių šaltiniai yra duona ir jos gaminiai. Tad ką daryti tiems, kurie privalo atsisakyt gardžios duonos ir iš kur gauti taip reikalingų angliavandenių žmogaus organizmui? Kaip ką tik išsiaiškinome, pavojingo glitimo neturi avižos, sorgos, soros, kukurūzai, grikiai, ryžiai. Todėl, jei norite namuose išsikepti duonos ar pasidaryti naminių makaronų, iš šių grūdų galite drąsiai gaminti miltų mišinius, savo nuožiūra juos tarpusavyje maišydami. Taip pat galite drąsiai skanauti vaisius, daržoves, mėsą (gryną, išskyrus kai kuriuos mėsos gaminius).

Ką reiškia „Be glitimo“?

Nėra viskas paprasta kaip atrodo. Visų pirma, ant pakuotės naudojant užrašą, teigiantį, kad produktas yra be glitimo, gamintojas, prieš gaudamas tokį leidimą, privalo pateikti spec. laboratorinius tyrimus, kuriuose būtų užfiksuota, jog tas produktas turi turėti glitimo baltymo, randamo dažniausiai rugiuose, miežiuose ir kviečiuose, mažiau nei 20 dalelių milijone (sutrumpintai naudojama sąvoka – 20 ppm). Mažiau nei 20ppm* (PPM-milijoninės dalys) natūraliai yra kituose grūduose: avižose, sorose, sorguose, kukurūzuose ir ryžiuose.

Tačiau grūdai, turintys glitimo, gali užteršti tuos, kurie neturi glitimo. Sakykime, jeigu jūs dubenėlyje sumaišysite puodelį ryžių ir puodelį kviečių, tuomet atskyrę ryžius nuo kviečių ir ištyrę ryžius, rasite ženkliai padidėjusį glitimo kiekį, kuris bus didesnis nei 20ppm. Arba, jei ta pačia mašina, kuria ką tik buvo iš lauko išvežti nukulti kviečiai, bus transportuojamos pvz.: avižos, šių avižų vadinti begliuteninėmis, atlikus tyrimus, nebus galima.

Šiandieniniame ir greitai besisukančiame Pasaulyje jau galite rasti kviečių, rugių bei miežių, turinčių mažesnę nei 20ppm glitimo kiekį. Tai reiškia, jog juose bus „sumažintas“ kiekis tokių baltymų kaip gliadinas, hordeinas ir sekalinas.

Paslėptas glitimas

  • alus, gira, dektinė, vynas
  • saldainiai
  • ledai
  • majonezai, pomidorų padažai, kiti padažai
  • įvairūs žuvies, mėsos konservai
  • tirpi kava ir tirpi kakava
  • greito paruošimo sriubos, bulijono kubeliai, prieskonių mišiniai
  • glitimo galima aptikti, net klijuose, kuriais patepami visi pašto ženklai
  • kai kuriuose lūpų dažuose ar dantų pastose.

Norėdami įsigyti produktų be gliuteno (be glitimo) spauskite čia.

X