Sėklos

Kukurūzai

Kukurūzai kilę iš Centrinės Amerikos, vėliau paplito visoje Amerikoje. Kukurūzai yra vieni populiariausių javų pasaulyje. Kukurūzai yra daugybės žmonių maistas įvairiose šalyse.

Maistinė vertė:
gausu skaidulų, folatų, fosforo, mangano, cinko, vario, geležies ir seleno;
taip pat yra šiek tiek kalio;
vitaminas B (tiaminas, vitaminas B6, niacinas, riboflavinas, folatai)
yra vitamino A ir vitamino E pėdsakų;

Kam tinka?
Gali padėti:
formuotis naujoms ląstelėms – tai ypač svarbu pastojant ar nėštumo laikotarpiu;
mažinti cholesterolio kiekį ir gaubtinės žarnos vėžio riziką;
mažinti cukraus kiekį kraujyje sergantiems cukriniu diabetu;
rupintis oda, stiprinti nervų sistemą ir gerinti virškinimą;


Ryžiai

Ryžiai yra kilę iš Indijos, kur buvo auginami jau 300 metų prieš mūsų erą. Ryžiai yra pagrindinis maistas didelei pasaulio daliai pasaulio žmonių, ypač Lotynų Amerikos tropikuose, taip pat Rytų ir Pietryčių Azijoje. Ryžiai yra antra pagal suvartojimą grūdinė kultūra.

Maistinė vertė:
mažai natrio;
nėra cholesterolio;
yra kalio Bgrupės vitaminų tiamino ir niacino (naudingi kiekiai);
geras, baltymų, fosforo, geležies ir cinko šaltinis;
yra sudėtinis angliavandenis (tai reiškia, kad sudėtyje yra krakmolo ir skaidulų).

Kam tinka?
Sudėtiniai angliavandeniai yra virškinami lėtai, todėl organizamas sunaudoja per ilgesnį laiką išsiskyrusią energiją, mityba yra veiksmingesnė;
puikus energijos šaltinis, lengvai virškinami;
apsaugo nuo antipoksidantų, turi nuo vėžio saugančių savybių, be to gali, apsaugoti nuo širdies ligos.


Grikiai

Grikiai yra itin vertinami kaip gydomieji augalai. Nors paprastai manoma, kad grikiai yra grūdai, iš tikrųjų jie yra prieskoniniai augalai. Grikiai pradėti auginti prieš tūkstančius metų Kinijoje ir Japonijoje. Grikiai yra vienas geriausiai žinomų aukštos biologinės vertės augalinių baltymų šaltinių.

Maistinė vertė
Turi:
Vitaminų B1 ir B2;
kalio;
magnio;
fosfatų;
geležies
bioflavonoidų (vitamino P);
rutino.

Kam tinka:
nustatyta, kad bioflovonoidas rutinas veiksmingai:
mažina cholesterolį;
mažina kraujospūdį;
palaiko kapiliarų stiprumą ir lankstumą;
padeda palengvinti venų varikozę;
mažina arterijų kietėjimo riziką
mažina MTL (blogojo) cholesterolio kiekį;
neleidžia nutukti;
padeda kontroliuoti cukraus kiekį kraujyje, todėl mažina cukrinio diabeto riziką;
padeda išvengti tulžies pūslės akmenų susidarymo.


Geltonieji žirniai

Skaldyti žirniai – tai sudžiovintos, išaižytos ir suskaldytos sėjamųjų žirnių sėklos. Jų gimtinė – Pietų Europa, kai kurios Azijos dalys ir Šiaurės Amerika.

Maistinė vertė
Turi daug:
B grupės vitaminų;
vitamino C;
vitamino A;
liuteino.

Kam tinka
Gali padėti:
mažinti cholesterolio kiekį;
kontroliuoti su cukraus kiekiu kraujyje susijusius sutrikimus, nes didelis skaidulų kiekis neleidžia staigiai pakilti cukraus kiekiui kraujyje po valgio.


Sorgai

Sorgų genčiai priskiriama nemažai žolinių augalų rūšių. Dauguma auginamų sorgų rūšių gali būti kilę iš Afrikos, kur sorgai auga savanoje. Senovėje sorgai augo ir Indijoje.

Maistinė vertė
Turi:
daug baltymų;
kalcio;
geležies;
vitamino B;
nikotinės rūgšties;
yra puikus mikroelementų (mineralų ir vitaminų) šaltinis;
makroelementų (angliavandenių, baltymų ir riebalų).

Kam tinka?
Sudėtyje yra daug dervingos medžiagos, vadinamos polikozanoliu, kuri gali sumažinti cholesterolio kiekį serume;
yra antioksidantinių medžiagų, kurios gali padėti apsaufoti ląsteles nuo ligų atsiradumą, skatinačių ir senėjimą spartinančių laisvųjų deguonies radikalų poveikio.


Ryžių sėlenos

Ryžių sėlenos yra svarbi maistinė ryžių dalis, jau tūkstančius metų vartojama kartu su ryžių branduoliais. Ryžių sėlenos naudojamos labai įvairiai, ypač Japonijoje, kur jos vadinamos „nuka“.

Maitinė vertė:
vienas iš puikiausių natūralių vitaminų, mineralų ir antioksidantų šaltinių;
turi daug netirpiųjų skaidulų, kurios yra svarbiausia „viso grūdo produktų“ sudėtinė dalis.
Turi:
daug vitanimo B;
daugiau kaip 70 antioksidantų ir kofaktorių;
E grupės vitaminų (visų tokotrienolių ir tokoferolių).

Kam tinka?
Nustatyta, kad gali aplengvinti simptomus esant:
dideliam cholesterolio kiekiui;
dideliam kraujospūdžiui;
žarnyno vėžiui;
ŽIV/AIDS;
artritui;
periferinei neuropatijai;
širdies ir kraujagyslių ligai.
Sumažina 2 tipo cukrinio diabeto riziką.
Be to, dėl skrandį užpildančių skaidulų gali padėti kovoti su nutukimu.


Smiltyninis gyslotis

Smiltyninis gyslotis yra bendras kelių gysločių genties augalų pavadinimas. Smiltyninis gyslotis kilo Indijos, kurioje jau buvo žinomas prieš tūkstančius metų.

Maistinė vertė
Turi daug:
skaidulų;
kalcio;
geležies;
magnio;
fosforo;
kalio;
seleno;
silicio;
natrio;
sieros;
cinko.

Kam tinka?
Gali padėti, kai yra:
didelis cholesterolio kiekis;
vidurių užkietėjimas;
viduriavimas;
hiperglikemija;
Taip pat gali palengvinti:
dirgliosios žarnos sindromą;
divertikulitą;
gleivinės kolitą;
cistą;
virškanamojo trakto opas.


Soros

Manoma, kad priešistoriniais laikais soros buvo labiau paplite nei ryžiai, ypač Kinijos šiaurinėje dalyje ir Korėjoje. Taip pat manoma, kad jos pradėtos vartoti prieš 6000 metų prieš mūsų erą Cišan, Kinijoje. Kitaip nei daugelio kitų javų, sorų grūdai yra šarminiai.

Maistinė vertė
Turi daug:
mangano;
fosforo;
magnio;
laetrilio (vitamino B17).

Kam tinka?
Gali padėti:
mažinti migrenos ir širdies priepuolių žalą;
vaikams su virškinimo arba skrandžio sutrikimais;
skatinti riebalų apykaitą, kūno audinių atsinaujinimą ir energijos susidarymą;
mažinti cholesterolio kiekį;
apsaugoti nuo vėžio dėl sudėtyje esančio laetrilio.
Taip pat didina seratonino kiekį, todėl gali nuraminti ir pagerinti nuotaiką.


Burnočiai

Priklauso burnotinių šeimai. Ikikolumbiniu laikotarpiu burnočiai buvo pagrindinis actekų maistas. Actekai tikėjo antgamtinėmis burnočių jėgomis, naudojo juos savo religinėse ceremonijose.

Maistinė vertė
Turi bemaž daugiausia baltymų iš visų grūdinių augalų.
Taip pat turi daug maistinių skaidulų, aštuonias pagrindines amino rūgštis ir yra be cholesterolio.
Turi kalcio, geležies, kalio, fosforo ir vitaminų A ir C.

Kam tinka?
Stiprina tonizuoja organizmą.
Yra lengvai virškinami. Todėl ypač naudingi labai aktyviems žmonėms, vegetarams ir nėščioms arba krūtimi maitinančioms moterims.


Bolivinės balandos

Priklauso balandų genčiai, daugiausia yra auginamos dėl valgomųjų sėklų. Jau senovės actekų vertintos bolivinės balandos yra kilę iš Pietų Amerikos Andų regiono, kuriame yra plačiai vartojamos maistui jau 6000 metų.

Maistinė vertė
Yra visavertis baltymas, kurio sudėtyje yra visos devynios pagrindinės amino rūgštys.
Puikus magnio, geležies, vario ir fosforo šaltinis.

Kam tinka?
Padeda virškinimui, reguliuoja cukraus kiekį kraujyje ir padeda širdžiai išlikti sveikai.
Be to, gali padėti išvengti ir veiksmingai gydyti:
arteriosklerozę;
krūties vėžį;
cukrinį diabetą;
atsparumą insulinui.